V rámci seriálu o príbehoch najznámejších jazdcov Formuly 1, ktorí dokázali zanechať v histórii F1 výraznú stopu, sa dnes pozrieme na Giancarla Fisichellu. Tento talian mal už od úvodných rokov vášeň pre rýchlosť, ktorú spojil s úžasným talentom. Aká bola jeho kariéra, čo robil a kde pôsobil pred F1 a čo všetko dosiahol?
Giancarlo Fisichella sa narodil v Ríme, kde sa už odmalička pohyboval v prostredí motorov. Všetko to začalo s motokárami, ku ktorým ho priviedli rodičia.
Ako chlapec trávil väčšinu voľného času na motokárových tratiach, kde sa mu podarilo rýchlo presadiť a pútal na seba pozornosť svojou odvahou, ale aj schopnosťou šetriť techniku v náročných situáciách. Talianske motokáry boli v tej dobe liahňou budúcich hviezd a tak nebolo prekvapením, že Giancarlo už tu upútal pozornosť.
V motokárach pritom dosiahol veľké úspechy, či už išlo o titul šampióna v minimotokárach alebo dva tituly v triede kadetov z rokov 1986 a 1987. Odtiaľ sa presunul do vyšších tried, kde napríklad zvíťazil v známej súťaži Majstrovstiev Formula Alfa.
Následne sa Fisichella presunul do talianskej Formuly 3, kde sa prvýkrát naplno stretol s profesionálnym prostredím. V tej dobe bola súťaž mimoriadne vyrovnaná, no aj tak dokázal triumfovať a v roku 1994 získal vytúžený titul v rámci Formuly 3 pre Taliansko. V tom istom roku skúsil šťastie aj v britskej Formuly 3, ale tam už neuspel.
O rok neskôr dostal možnosť krátko si vyskúšať aj DTM. Táto nemecká séria cestovných vozidiel predstavovala odlišný svet, než na aký bol zvyknutý, no napriek tomu sa dokázal poradiť. S vozidlom Alfa Romeo získal v sezóne 30 bodov.
Vstup do kolotoča F1 prišiel na konci roku 1995, kedy dostal ponuku na testovanie monopostu Minardi. Svojimi výkonmi presvedčil a tak si v roku 1996 obul pretekárske topánky Minardi. Hoci išlo o skromný tím, pre Fisichellu to bolo splnenie detského sna. Neodjazdil síce všetky preteky, ale rozhodne výkonmi zaujal.
V sezóne 1997 sa Giancarlo presunul do tímu Jordan, kde začal naplno dokazovať, že je viac než len nováčik. Prišli aj prvé body, nazbieral ich celkovo až 20.
Hoci mal Jordan v tej dobe rôzne technické ťažkosti, Fisichella si vedel poradiť a niekoľkokrát zaujal výkonmi v kvalifikácii aj v samotných pretekoch. Pripísal si dokonca dve pódiové umiestnenia a to na pretekoch v Španielsku aj Maďarsku.
Ďalšia etapa jeho kariéry prišla v roku 1998, keď podpísal zmluvu s tímom Benetton. Pre Giancarla to bola príležitosť vstúpiť do prostredia, kde sa očakávali pravidelné body aj pódiové umiestnenia. V období rokov 1998 až 2001 sa mu síce nepodarilo dosiahnuť vytúžené víťazstvo, no ukázal konzistentné a spoľahlivé výsledky.
Jeho meno sa čoraz viac objavovalo na bodovaných miestach a aj na stupienkoch víťazov. Počas pôsobenia v Benettone vytvoril dvojičku s Alexom Wurzom a na trati dokázal potrápiť mnohokrát aj také esá, ako boli napríklad Hakkinen či Schumacher.
Po 4 sezónach strávených v Benettone sa Fisichella v roku 2002 rozhodol pre návrat do Jordanu, ktorý mu v minulosti poskytol prvú veľkú príležitosť v F1.
Aj keď sa tím v tom čase potýkal s obmedzeným rozpočtom a neustálym hľadaním stability, Giancarlo sa nevzdal a snažil sa vyťažiť z každej príležitosti maximum. Jeho odhodlanie sa napokon vyplatilo a podarilo sa mu dosiahnuť premiérové víťazstvo vo farbách Jordanu v roku 2003, kedy dokázal zvíťaziť na pretekoch v Brazílii.
V roku 2004 prišiel presun do tímu Sauber, čo znamenalo nové prostredie aj príležitosť ukázať, čo vie spraviť v pomerne výkonnom monoposte. Fisichella sa tímu odmenil v podobe zisku 22 bodov a celkovo skončil na 11. mieste v celkovom poradí.
Kariérny zlom prišiel v roku 2005, keď Giancarlo podpísal zmluvu s Renaultom. Hneď v úvodnej sezóne sa mu podarilo niekoľkokrát postaviť na pódium a prispieť k tímovým úspechom, celkovo skončil na 5. mieste a nazbieral až 58 bodov. To najlepšie ale malo prísť v nasledujúcej sezóne 2006, kedy svoje konto ešte vylepšil.
V roku 2006 totiž skončil Fisichella celkovo na 4. mieste, čo bolo jeho kariérne maximum. Získal rovnako tak najviac bodov za sezónu a to až 72. O rok neskôr sa snažil predošlé úspechy napodobniť, ale po sľubnom úvode z toho už nič nebolo.
Fisichella sa tak v roku 2008 z Renaultu porúčal a posilni novovznikajúci tím Force India. Ten síce nedisponoval najväčším rozpočtom, no mal ambície.
Práve tu Giancarlo ukázal, že aj v menej favorizovanom tíme dokáže predvádzať skvelé výkony. Jeho vrcholom bolo 2. miesto na Veľkej cene Belgicka v roku 2009. To nezostalo bez odozvy a tak si ho ešte v priebehu sezóny vyhliadlo Ferrari.
To aktuálne hľadalo náhradu za svojho zraneného pilota a pre Fisichellu to bola ideálna príležitosť. Scuderia však v tej dobe nemala príliš silný monopost a tak to, napriek až 5. štartom v tejto sezóne, Giancarlovi na body do klasifikácie už nestačilo. Po tejto sezóne sa rozhodol s aktívnou kariérou skončiť a Formulu 1 nadobro opustiť.
Po odchode sa pustil do viacerých projektov, či už išlo o vytrvalostné preteky, nižšie motoršportové série alebo charitatívne podujatia. V osobnom živote je do dnes známy ako veľký fanúšik futbalu, čo má ešte z detských čias v Ríme.
Jeho kariéra vo Formule 1 je pritom naozaj pozoruhodná. Počas nej odjazdil 229 Veľkých cien, kde dokázal získať tri víťazstvá, na pódium sa postavil celkovo 19 krát. Medzi jeho úspechy možno zaradiť aj štyri pole positions a dve najrýchlejšie kolá. Spolu vybojoval 275 bodov a to celkovo v 7 tímoch. Naozaj nezabudnuteľná vizitka!
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 14.03.2025